Translation

Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών

Ελλάδα Στερεά Ελλάδα

Το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών είναι ένα από τα σημαντικότερα Μουσεία της Ελλάδας καθώς στεγάζει πλήθος ευρημάτων από την ιστορία της Βοιωτίας. Το νέο κτίριο έχει εκθεσιακό χώρο 1.000 τ.μ. και εγκαινιάστηκε στις 07-06-2016. Αναπτύσσεται σε δυο επίπεδα, ακολουθώντας το ανάγλυφο του λόφου της Καδμείας, πάνω στο οποίο είναι κτισμένο. Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών είναι υποψήφιο για το βραβείο «Ευρωπαϊκό Μουσείο της Χρονιάς 2018», του θεσμού European Museum of the Year Award (EMYA), που τελεί υπό την αιγίδα του Συμβουλίου της Ευρώπης.


ΘΗΒΑ

Load WordPress Sites in as fast as 37ms!

Η Θήβα είναι πόλη που ανήκει στο Δήμο Θηβαίων, του Νομού Βοιωτίας που συνορεύει με το Νομό Αττικής. Είναι η γενέτειρα του στρατηγού Επαμεινώνδα, του Πελοπίδα, του ιστορικού Ησίοδου και του λυρικού ποιητή, Πίνδαρου. Κατά την ελληνική μυθολογία, εδώ γεννήθηκε ο θεός της χαράς, Διόνυσος, ο γιος του Δία και της βασίλισσας της Θήβας, Σεμέλης καθώς και ο ημίθεος Ηρακλής, γνωστός από τους «12 Άθλους».

Εκτός από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών άλλα σημαντικά αξιοθέατα της περιοχής είναι το  Μυκηναϊκό Ανάκτορο ή «Καδμείον», το Ιερό και το Μαντείο του Ισμηνίου Απόλλωνα Πτώου, το «Αμφείον», το Αρχαίο Θέατρο Καβειρίου και το Ιερό των Καβείρων.

ΑΡΧΑΙΑ ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΘΗΒΑΣ – ΜΥΚΗΝΑΪΚΟ ΑΝΑΚΤΟΡΟ ή «ΚΑΔΜΕΙΟΝ»

The Ultimate Managed Hosting Platform

«Aι Ωγύγιοι Θήβαι» δηλαδή «Οι Πανάρχαιες Θήβες», έχουν τις ρίζες τους στην προϊστορική περίοδο γι αυτό και τον πρώτο βασιλιά της Θήβας τον έλεγαν, Ώγυγο, που σήμαινε «ο πολύ παλαιός». Κατά την ελληνική μυθολογία, ο πρώτος βασιλιά της Θήβας, ήταν ο Κάδμος, ο γιός του βασιλιά της Φοινίκης, ο Αγήνορας.

Η αρχαία ακρόπολη της Θήβας ονομάστηκε προς τιμήν του «Καδμεία» και ήταν ένα φρούριο φτιαγμένο από ογκόλιθους, με κυκλώπεια τείχη πάνω σε φυσικό λόφο. Τα σημαντικότερα μνημεία της, ήταν το Μυκηναϊκό Ανάκτορο ή «Καδμείον» (13ος π.Χ.) που βρισκόταν στο κέντρο της Καδμείας ακρόπολης, το Ιερό του Ισμήνιου Απόλλωνα και οι «7 Πύλες» που οδηγούσαν προς την Καδμεία. Το Ιερό του Ισμηνίου Απόλλωνα κτίστηκε πάνω στα ερείπια αρχαίου ναού, μετά τη «Μάχη των Λεύκτρων»  (371 π.Χ.) Η περιοχή έχει ανασκαφεί από τον Α. Κεραμόπουλλο (1910 – 1917) και τον Ν. Φαράκλα (1967).

Σήμερα σώζονται μόνο λίγα τμήματα του αρχαίου τείχους, τμήματα της πήλινης κεράμωσης του Ισμήνιου και οι 2 από τις 7 Πύλες της αρχαίας Θήβας.

ΙΕΡΟ ΚΑΙ ΜΑΝΤΕΙΟ ΙΣΜΗΝΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ ΣΤΟ ΠΤΩΟ

Βρίσκεται 3 km ανατολικά από τη πόλη Ακραίφνιο, στο όρος Πτώο. Το Ιερό και Μαντείο του θεού Απόλλωνα κτίστηκε αρχικά κατά τους Αρχαϊκούς χρόνους (7ος π.Χ.) και ανακαινίστηκε τον 4ο π.Χ. μετά την ανοικοδόμηση της Θήβας από τον Κάσσανδρο. Προς τιμή του θεού Απόλλωνα γινόντουσαν κάθε 5 χρόνια, θεατρικοί αγώνες, τα «Πτώια».

Γύρω από το Ιερό υπήρχαν αναθηματικοί Κούροι και τρίποδες ενώ στο εσωτερικό του έχουν βρεθεί αγγεία, σκεύη και πολλά χάλκινα αγαλματίδια αφιερωμένα στο θεό Απόλλωνα. Όλα τα ευρήματα βρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών.

ΙΕΡΟ ΚΑΒΕΙΡΩΝ – ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΒΕΙΡΙΟΥ

Το Αρχαίο Θέατρο βρίσκεται σε απόσταση 8 km, δυτικά της Θήβας, δίπλα στο Ιερό των Καβείρων, που ήταν αφιερωμένο στις χθόνιες θεότητες. Κατά τους Ελληνιστικούς χρόνους χρησιμοποιήθηκε για θυσίες, καθώς είχε βωμό στο κέντρο της ορχήστρας.

«ΑΜΦΕΙΟΝ»

Το «Αμφείον» είναι μια πυραμίδα – τύμβος, ύψους 33 μ., στον ομώνυμο λόφο της Θήβας. Το «Αμφείον» αποτέλεσε το σημείο ταφής των δυο δίδυμων αδελφών, Ζήθου και Αμφίονα, από όπου πήρε το όνομα του. Ο διπλός τάφος, που βρέθηκε μετά από ανασκαφές του Θ. Σπυρόπουλου (1970), ήταν γεμάτος με πολλά αγγεία και χρυσά κοσμήματα που βρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών.

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΠΛΑΤΑΙΩΝ

Ο  Αρχαιολογικός Χώρος Πλαταιών έχει τμήματα του οχυρωματικού περιβόλου των αρχαίων Πλαταιών (τείχη από τον Μυκηναϊκό πολιτισμό και την Κλασσική εποχή,4ος – 5ος π.Χ.), ερείπια από το «Ηραίον», ένα μικρό τμήμα από τον Ξενώνα ή «Καταγώγιον» (426 π.Χ.) που χρησίμευε για τους επισκέπτες του «Ηραίον» και λείψανα από το «Βωμό Ελευθέριου Διός».

Το «Ηραίον» βρισκόταν στα ΒΔ. του οχυρού και ήταν ένας δωρικός ναός αφιερωμένος στην Ήρα όπου στο εσωτερικό του βρισκόταν το άγαλμα της θεάς, έργο του Πραξιτέλη.

Ο «Βωμός Ελευθέριου Διός» κτίστηκε από τους Έλληνες, κατά παραγγελία του Μαντείου των Δελφών, για να αποδώσουν τιμή στον Ελευθέριο Δία, που τους χάρισε τη νίκη στις Πλαταιές.

Η «Μάχη των Πλαταιών» έγινε το 479 π.Χ. στους πρόποδες του Κιθαιρώνα και αφορούσε τη μάχη των Ελλήνων κατά των Περσών. Από τις ανασκαφές στο χώρο έχουν βρεθεί νομίσματα, επιγραφές, ένας πώρινος τριποδικός λέβητας (8ος) κλπ.

ΑΡΧΑΙΑ ΤΑΝΑΓΡΑ

Η περιοχή πρωτοκατοικήθηκε τον 4ο π.Χ. και άκμασε από τους Μυκηναϊκούς έως τους Ρωμαϊκούς χρόνους. Η αρχαία ακρόπολη της Τανάγρας ήταν οχυρωμένη με τείχη, πύργους και το Ιερό του Διονύσου, με το άγαλμα του θεού φιλοτεχνημένο από τον γλύπτη Πραξιτέλη. Έχουν βρεθεί πολλά ερυθρόμορφα αγγεία με παραστάσεις σχετικές με το Διόνυσο, παιδικές πήλινες κούκλες «πλαγγόνες» (4ος), επιτύμβιες στήλες κλπ.

Από τις ανασκαφές του Θ. Σπυρόπουλου (1969) στο Μυκηναϊκό Νεκροταφείο της αρχαίας Τανάγρας έχουν βρεθεί και βρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών οι περίφημες Μυκηναϊκές λάρνακες, με τις εντυπωσιακές ζωγραφικές παραστάσεις. Επίσης βρέθηκαν θρόνοι με ζωγραφική διακόσμηση, πήλινα ειδώλια και αγγεία, μια διπλή πυξίδα κ.ά.

ΛΑΡΝΑΚΑ ΜΕ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΦΙΓΓΑΣ

Επίσης στο Μουσείο Θηβών θα δείτε ένα πώρινο γυναικείο άγαλμα από την αρχαία Τανάγρα (650 – 600 π.Χ.), ένα μελανόμορφο σκύφο με παράσταση χορού και πολλά ευρήματα από τις ανασκαφές του Ι. Θρεψιάδη (1956 – 1961), στο Ιερό της «Αυλιδείας Αρτέμιδας», στην πόλη Αυλίδα κοντά στην Τανάγρα.

ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΘΗΒΑ

Η λέξη Θήβαι (πληθυντικός) κατά τη μυθολογία οφείλεται στις Πύλες της πόλης και στο μύθο της Νιόβης γι αυτό και η Θήβα ονομάζεται και «Επτάπυλη». Κατά την ελληνική μυθολογία ο Λύκος, βασιλιάς της Θήβας και η σύζυγός του, Δίρκη κατεδίωξαν και βασάνισαν την ανιψιά τους Αντιόπη, επειδή είχε μείνει έγκυος εκτός γάμου από τον Δία. Στη συνέχεια, τα παιδιά που είχε προλάβει να γεννήσει η Αντιόπη από το Δία, τα δίδυμα Αμφίων και Ζήθος κυνήγησαν τη Δίρκη και τον Λύκο και τους τιμώρησαν. Μάλιστα, σύμφωνα με τη χαμένη τραγωδία του Ευριπίδη, «Αντιόπη», τη Δίρκη τη σκότωσαν δένοντάς την στα κέρατα ενός ταύρου. Οι δίδυμοι Αμφίων και Ζήθος έγιναν ήρωες στη Θήβας.

Ο Αμφίων παντρεύτηκε τη Νιόβη, την κόρη του βασιλιά της Φρυγίας, Τάνταλου. Η Νιόβη γέννησε πολλά παιδιά που ήταν ζεύγη, δηλαδή έκανε 14 παιδιά, 7 αγόρια και 7 κορίτσια, τους Νιοβίδες. Όταν η Νιόβη καυχήθηκε ότι μπορεί να κάνει περισσότερα παιδιά από τη Λητώ, με εντολή του Δία, τα παιδιά της Λητούς, οι θεοί Απόλλων και Άρτεμις, σκότωσαν τα παιδιά της Νιόβης, τους Νιοβίδες και ο Αμφίων μετά από αυτό αυτοκτόνησε.

Σύμφωνα με το μύθο η αρχαία ακρόπολη της Θήβας κατασκευάστηκε από τον Αμφίονα και Ζήθο και οι μυθικές «7 Πύλες» των τειχών της Θήβας είχαν τα ονόματα των 7 Νιοβίδων κοριτσιών. Άλλος μύθος της Θήβας σχετίζεται με τον Φρίξο και την Έλλη, τα παιδιά του βασιλιά του Ορχομενού, Αθάμαντα και της Νεφέλης και με τις χθόνιες θεότητες των Καβείρων, που είχαν τη δύναμη να τραντάζουν και να εκτοξεύουν φωτιά στη γη.

ΘΗΒΑΪΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

Ο Θηβαϊκός Κύκλος είναι μια συλλογή από 4 χαμένα έπη που σχετίζονται με την αρχαία Θήβα, που γράφηκαν στα 750 – 500 π.Χ. Τα 4 έπη είναι η «Οιδιπόδεια», η «Θηβαΐς», οι «Επίγονοι» και η «Αλκμεωνίς». Ο Θηβαϊκός Κύκλος ενέπνευσε τους τρεις Έλληνες τραγικούς, Αισχύλο, Σοφοκλή και Ευριπίδη να γράψουν τις τραγωδίες τους.

Ο Αισχύλος με την τριλογία που περιλαμβάνει τα έργα  «Επτά επί Θήβας», «Λάιος» και «Οιδίπους», ο Σοφοκλής με τον «Οιδίπους Τύραννος» βασισμένο στον Οίκο των Λαβδακιδών, που διέπραξε σωρεία εγκλημάτων στη Θήβα και ο Ευριπίδης με τις «Φοίνισσες», επίσης επηρεασμένος από τον Οίκο των Λαβδακιδών αλλά και το «Βάκχαι», που σχετίζεται με το θεό Διόνυσο (Βάκχο).

Ο Αισχύλος αναφέρεται στον Οιδίποδα, το γιο του Λάιου και της Ιοκάστης, όπου η τραγική του μοίρα τον οδήγησε από την Κόρινθο, όπου μεγάλωσε υιοθετημένος από μωρό, στην αυλή του βασιλιά Πόλυβου, στη Θήβα. Σύμφωνα με το χρησμό της Πυθίας, στη Θήβα ο Οιδίπους σκότωσε τον πατέρα του Λάιο και παντρεύτηκε τη μητέρα του Ιοκάστη, αγνοώντας την ταυτότητά της. Πριν είχε σκοτώσει το μυθικό τέρας «Σφίγγα», εξασφαλίζοντας το στέμμα της Θήβας.

ΤΟ ΝΕΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΗΒΩΝ

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο, μέσα σε 18 ενότητες, από τις οποίες οι 11 είναι με χρονολογική σειρά, εκτίθενται όλη η ιστορία της Βοιωτίας. Αναλυτικά μετά την είσοδό σας στο Μουσείο θα συναντήσετε τις εξής αίθουσες:

ΠΡΟΘΑΛΑΜΟΣ

Αίθουσα 2 «ΜΥΘΟΣ», περιλαμβάνει μύθους που σχετίζονται με την ιστορία της Βοιωτίας και κυρίως με τη Θήβα και τον Ορχομενό.

Αίθουσα 3 «ΕΠΟΧΗ ΛΙΘΟΥ», με τον άνθρωπο να κάνει χρήση λίθινων εργαλείων.

Η εποχή όπου πρωτοεμφανίστηκε ο άνθρωπος χωρίζεται σε τρεις περιόδους, την παλαιολιθική (40.000 – 10.000 π.Χ.), την μεσολιθική (10.000 – 6.500 π.Χ.) και τη νεολιθική (6.500 – 3.000 π.Χ.), ανάλογα με τα εργαλεία που βρέθηκαν από τις ανασκαφές. Στην Ελλάδα η πρώτη εμφάνιση του ανθρώπου ξεκινάει από την μεσολιθική περίοδο.

Αίθουσα 4 «ΕΠΟΧΗ ΧΑΛΚΟΥ», όπου αρχίζει η χρήση και επεξεργασία του μετάλλου.

Την περίοδο αυτή η Βοιωτία κατοικήθηκε από τα φύλα των Αχαιών, των Μινύων και των Καδμείων. Οι Μινύες εγκαταστάθηκαν στον Ορχομενό Βοιωτίας και με αρχηγό το Μινύα κατάφεραν να αποκτήσουν ισχύ και δύναμη. Αποξήραναν τη λίμνη Κωπαΐδα και καλλιεργώντας την απέκτησαν μεγάλη οικονομική ευημερία.

Την περίοδο αυτή φτιάχτηκαν πολλά ανάκτορα, κυρίως στις περιοχές Εύτρηση και Γλα. Στο Γλα οι ανασκαφές έφεραν στο φως τη Μυκηναϊκή ακρόπολη ή Κάστρο Γλα (1300 π.Χ.). Είναι η μεγαλύτερη οχυρωμένη Μυκηναϊκή ακρόπολη που διατηρείται στον ελλαδικό χώρο, έργο των Μινύων του Ορχομενού, κοντά στο Κάστρο Βοιωτίας.

Στον Ορχομενό έχει βρεθεί ο Μυκηναϊκός τάφος του Μινύου (1250 π.Χ.), γνωστό ως «Θησαυρός του Μινύου», στον οποίο είχαν θαφτεί μέλη της βασιλικής οικογένειας του Μινύου. Είναι ένας υπέργειος, θολωτός μαρμάρινος τάφος ο οποίος θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία Μυκηναϊκής αρχιτεκτονικής. Από τον Ορχομενό προέρχεται και ο «Κούρος του Ορχομενού» (550 -540 π.Χ.), από μάρμαρο Πάρου που σήμερα βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χαιρώνειας. Η Εύτρηση ανασκάφηκε την περίοδο 1924 -1927 και οι έρευνες έδειξαν ότι η πόλη κατοικήθηκε από την νεολιθική εποχή. Στην Εύτρηση βρέθηκε το Ιερό του Απόλλωνα Ευτρησίτη με πολλά χάλκινα και πήλινα αναθήματα (6ος -5ος π.Χ.) που βρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών.

Αίθουσα 5 «ΜΥΚΗΝΑΪΚΑ», ευρήματα από τα Μυκηναϊκά Ανάκτορα Θήβας και Ορχομενού.

Οι ανασκαφές στο όρος Πτώο έφεραν στο φως λείψανα από τουλάχιστον 90 αναθηματικούς Κούρους, από το Ιερό του Απόλλωνος Πτώου. Είναι φτιαγμένοι από ντόπιο πωρόλιθο ή μάρμαρο Πάρου ή Νάξου. Οι Κούροι είναι έργα βοιωτικής τέχνης αλλά με νησιωτική επίδραση και χαρακτηρίζονται από ένα ελαφρό «μειδίαμα», δηλαδή συγκρατημένο.

Οι περισσότεροι Κούροι βρίσκονται στο Μουσείο Θηβών εκτός από έναν μαρμάρινο αναθηματικό Κούρο, ύψους 1,30 μ. που βρίσκεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.

Αίθουσα 6 «ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ», Πρωτογεωμετρικοί και Γεωμετρικοί χρόνοι.

Η Βοιωτία αρχίζει να αποκτά δύναμη, με το εμπόριο, τη μεταλλοτεχνία και την κεραμική. Την εποχή αυτή η κεραμική των αγγείων εμπλουτίζεται εκτός από παραστάσεις και με γεωμετρικά σχήματα.

Αίθουσα 7 «ΑΡΧΑΪΚΑ», ίδρυση της Βοιωτικής Ομοσπονδίας.

Η εποχή σηματοδοτείται από τη συγκρότηση του «Κοινού των Βοιωτών» (5ος π.Χ.) με  ηγέτιδα πόλη τη Θήβα. Πολλά νομίσματα, ειδώλια, πήλινα και χάλκινα αντικείμενα της εποχής αυτής βρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών.

Αίθουσα 8 «ΚΛΑΣΙΚΑ», περιλαμβάνει αντικείμενα κυρίως από τη Θηβαϊκή Ηγεμονία (371 – 364 π.Χ.). Την εποχή αυτή η Θήβα αποτελούσε πόλη – κράτος με επικεφαλής τον Πελοπίδα (364 π.Χ.) και τον Επαμεινώνδα (362 π.Χ.). Στην αίθουσα αυτή ξεχωρίζει το χάλκινο άγαλμα, με την υπογραφή του Πραξιτέλη, η επιτύμβια στήλη της Φιλωτέρας, από τις Θεσπιές (400 π.Χ.) και οι επιτύμβιες «μαύρες στήλες» του Μνάσωνος και Ρύγχωνος, από τη Θήβα (5ος π.Χ.).

ΕΠΙΤΥΜΒΙΕΣ ΣΤΗΛΕΣ

Αίθουσα 9 «ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΑ», η περίοδος αναφέρεται στις πολεμικές συγκρούσεις της Βοιωτίας, με εκθέματα όπως χάλκινες πόρπες, περικεφαλαίες κλπ. Η περιοχή μετά από πολλές μάχες αποδυναμώθηκε εντελώς, έχασε την παλαιά της αίγλη μέχρι που έφτασε στη Ρωμαϊκή υποταγή.

Οι πιο σημαντικές μάχες της περιόδου αυτής ήταν η «Μάχη των Πλαταιών» (479 π.Χ.), η «Μάχη της Κορώνειας» (394 π.Χ.), η «Μάχη των Λεύκτρων» (371 π.Χ.) και κυρίως η «Μάχη της Χαιρώνειας» (338 π.Χ.), μεταξύ Μακεδόνων και Αθηναίων. Από τις πόλεις που συμμάχησαν με την Αθήνα, στον πόλεμο κατά των Μακεδόνων, ήταν και η Θήβα με το «Κοινό των Βοιωτών». Οι Μακεδόνες, με βασιλιά τον Φίλιππο Β΄ βγήκαν νικητές στη «Μάχη της Χαιρώνειας», που έγινε κοντά στην αρχαία  Χαιρώνεια της Βοιωτίας, με αποτέλεσμα να επικρατήσει στην περιοχή η Μακεδονική Ηγεμονία. Το μίσος που έτρεφαν οι Θηβαίοι για τους Μακεδόνες ήταν τέτοιο ώστε προσπαθώντας να απελευθερώσουν την πόλη τους από τη Μακεδονική φρουρά τους αποκλείουν στην Καδμεία. Όταν το μαθαίνει αυτό ο Μ. Αλέξανδρος φτάνει στην Ογχηστό Βοιωτίας (335 π.Χ.) στήνει το στρατό του απέναντι από τη Θήβα και με τη βοήθεια της Μακεδονικής φρουράς που καταφέρνει και βγαίνει από τα τείχη της Καδμείας συντελείται η «Καταστροφή της Θήβας». Η πόλη καταστρέφεται ολοσχερώς και την ξανακτίζει το 316 π.Χ., ο διάδοχός του Μ. Αλέξανδρου, Κάσσανδρος.

Οι Θηβαίοι στη μνήμη των ηρώων που χάθηκαν στη «Μάχη της Χαιρώνειας», στο σημείο ταφής των νεκρών, έστησαν ένα μαρμάρινο λιοντάρι πάνω σε ένα βάθρο, ύψους 5,30 μ., γνωστό ως «Λέων της Χαιρώνειας». Οι ανασκαφές στο σημείο αυτό έφεραν στο φως τους σκελετούς 254 ανδρών και μέρος του εξοπλισμού τους. Ο «Λέων της Χαιρώνειας» βρίσκεται δίπλα στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Χαιρώνειας, σε απόσταση 13 km από τη Λιβαδειά.

Αίθουσα 10 «ΡΩΜΑΪΚΑ», είναι η περίοδος από το 197 π.Χ. όπου η Θήβα υποτάσσεται στους Ρωμαίους και γνωρίζει μεγάλη παρακμή. Η μόνη περιοχή που κατοικούνταν αυτή την εποχή ήταν η Καδμεία. Εδώ υπάρχουν διάφορα χάλκινα αναθήματα από το Ιερό του Ισμήνιου Απόλλωνα, όπως τάματα με τη μορφή ζώων, όπλα, αγγεία, κλπ.

Αίθουσα 11-13 «ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ», όπου απεικονίζεται η ακμή της Βοιωτίας στους Μεταβυζαντινούς, Βυζαντινούς και Ύστερους Βυζαντινούς Χρόνους. Την εποχή αυτή στη Θήβα ανθίζει το εμπόριο, η παραγωγή μεταξιού, η παραγωγή αγροτικών προϊόντων και η ταπητουργεία. Συγκεκριμένα κατά τους Βυζαντινούς και Μεταβυζαντινούς χρόνους (395 – 1204 μ.Χ.) η Θήβα υπήρξε έδρα του Στρατηγού του «Θέματος της Ελλάδος», δηλαδή της στρατιωτικής περιφέρειας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας της Ν. Ελλάδας.

Οι Ύστεροι Βυζαντινοί χρόνοι ή Φραγκοκρατία (1204 – 1460 μ.Χ.) σηματοδοτείται από το φραγκικό «Δουκάτο των Αθηνών» (1205 – 1456 μ.Χ.) στο οποίο ήταν μέλη η Αθήνα και η Βοιωτία. Ιδρύθηκε το 1205 από τους Σταυροφόρους, μετά την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης κατά την Δ΄ Σταυροφορία (1204) και διατηρήθηκε έως την κατάληψη των Αθηνών από τους Οθωμανούς (1456).

Αίθουσα 14 «ΟΘΩΜΑΝΙΚΑ» (1460 – 1821 μ.Χ.)

Στην αίθουσα αυτή υπάρχουν διάφορα εκθέματα σχετικά με την περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας στη Βοιωτία που φτάνουν μέχρι την ίδρυση του Νέου Ελληνικού Κράτους.

Στον Εξώστη θα δείτε :  

Αίθουσα 15-16 «ΒΟΙΩΤΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ & ΔΡΑΜΑ», μύθοι από την αρχαιότητα έως τη σύγχρονη εποχή με αναφορά στις τραγωδίες του Θηβαϊκού Κύκλου.

Στο στεγασμένο χώρο του Μουσείου θα δείτε, εμφανή θεμέλια του Μουσείου, τμήμα οικίας (3η χιλιετίας π.Χ.), διάφορους τάφους (17ος π.Χ. αι.) και ένα τμήμα από τη θεμελίωση του Μυκηναϊκού Τείχους της Καδμείας (13ος π.Χ.).

Αριθμοί 17-18. Στον αύλειο χώρο του Μουσείου θα δείτε πολλά λίθινα μνημεία και το μεσαιωνικό Πύργο Saint Omer. Ο Πύργος Saint Omer είναι κατάλοιπο της δυναστείας των Φράγκων που κυριάρχησαν στη Θήβα με τους Γαλλικούς Οίκους Ευγενών, De La Roche, De Brienne και Saint Omer. Κτίστηκε το 1278 από τον Nicolas III Saint – Omer (1258 – 1294) και χρησίμευσε ως κατοικία του.

ΠΡΟΣΒΑΣΗ

Η Θήβα απέχει από την Αθήνα 93 km (περίπου 1 ώρα) και η πρόσβαση γίνεται από την Ε.Ο. Αθηνών – Λαμίας.

Αν έχετε δικό σας μεταφορικό μέσο μπορείτε να πάτε στη Θήβα και από την Παλαιά Ε.Ο. Αθηνών – Θηβών.

Επίσης μπορείτε να πάτε με το ΚΤΕΛ Ν. Βοιωτίας ή με το τρένο του ΟΣΕ  έως το Σιδηροδρομικό Σταθμό Θηβών και στη συνέχεια στο Αρχαιολογικό Μουσείο που βρίσκεται σε απόσταση, περίπου 1 km.

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Δήμος Θηβαίων, τηλ. : 22623-50600-2, www.thiva.gr

Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών, Θρεψιάδου 1, Πλ. Κεραμοπούλου Θήβα, τηλ. : (+030)22620-23559, (+30)22620-27913, www.mthv.gr

ΚΤΕΛ Ν. Βοιωτίας, Εστίας 10, Θήβα, τηλ. : 2262027511-2, www.ktelthivas.gr

Σιδηροδρομικός Σταθμός Θήβας, ΟΣΕ Θήβας, τηλ. 1110 ή 22620-27531, www.ose.gr

Ράδιο ΤAXI «ΚΑΔΜΟΣ», Θήβα, τηλ. 22620-27077, 22620-80777

Studio HiFi Diapason

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *